SOPHIA LOREN ÎN FILMUL ”AI TOATĂ VIAȚA ÎNAINTE” (NETFLIX) – MOTIVELE PENTRU CARE AM PLÂNS

Am văzut pe Netflix cel mai recent film al Sophiei Loren, „Your Life Ahead”, în regia fiului său, Edoardo Ponti. Și am plâââns… Lacrimile mi s-au contopit și-acum n-aș ști să vă spun dacă am plâns pentru că am văzut-o pe una dintre cele mai frumoase femei ale lumii devenită o bătrânică neputincioasă – desigur, Sophia Loren interpretează un rol, e un personaj… Dar bătrânețea ei este dincolo de machiaj. Și este cutremurător poate tocmai faptul că fiul ei, regizorul filmului, ne-a dezvelit această imagine. Dacă am plâns pentru că am auzit limba română în acest film italian exact în contextul devenit, din păcate, clișeu – copil rrom, prostiuție, sărăcie… și, bineînțeles, dacă am plâns pentru că subiectul filmului inspirat din cartea cu același titlu a lui Romain Gary este cutremurător. Dacă vă ține sufletul, găsiți cartea aici. Am plâns pentru toate.

 

În coloratul oraș port italian Bari, Momo, un copil senegalez de 12 ani (Ibrahima Gueye) are ambiția de a-și face un rost în lumea interlopă a aleilor umbroase ale orașului. Într-o zi, Momo fură o pungă cu obiecte de la bătrâna doamnă Rosa (Sophia Loren), o supraviețuitoare a Holocaustului care trăiește în sărăcie,având grijă de copiii lucrătorilor sexuali cu care a împărțit și ea odată străzile. Când Momo este obligat să-i ceară iertare bătrânei doamne, ea acceptă cu reținere să-l găzduiască temporar în casa ei. Cei doi singuratici aflați la vârste atât de diferite găsesc unul în celălalt iluzia unei familii.

 

CE SPUNE REGIZORUL EDOARDO PONTI DESPRE CEA MAI RECENTĂ PRODUCȚIE A SA

„Când am citit pentru prima dată romanul cel mai bine vândut al autorului francez Romain Gary, The Life Before Us, m-am îndrăgostit imediat de personaje și de relația pe care o au. The Life Ahead, adaptarea mea cinematografică a poveștii omonime a lui Gary, spune povestea Doamnei Rosa (Sophia Loren), o evreică, fostă lucrătoare sexuală, care se ocupă acum de copiii femeilor imigrante din micul ei apartament. Ea acceptă fără tragere de inimă să îl găzduiască pe Momo (Ibrahima Gueye), un copil musulman senegalez, care se confruntă cu probleme de adolescență.
Ceea ce începe ca o relație exploziv antagonică se transformă într-o prietenie neașteptată și din inimă. Rosa și Momo sunt doi oameni separați de cultură, rasă, religie și generație, și totuși găsesc o conexiune între ei. Aceste două suflete sunt fețele opuse ale aceleiași monede, împiedicându-se prin viață, adunând dureri și suferințe până când găsesc unul în celălalt acest destin comun care le va schimba viața pentru totdeauna.
În adaptarea acestei povești, am ales să mut decorul de la Paris în pitorescul oraș italian de coastă Bari. Momo este băiatul precoce, inteligent, de pe stradă, din inima orașului Bari – unde se încurajează prostituția, imigrația ilegală și criminalitatea. Dar, de asemenea, în acest cartier înverșunat, acest copil musulman învață lecții importante de viață de la o evreică în vârstă care obișnuia să fie lucrătoare sexuală.
Ai toată viața înainte este o poveste modernă despre toleranță și incluziune. Într-o lume în care foarte mulți oameni fug de locurile de naștere pentru a căuta refugiu și siguranță în altă parte, călătoria și rezultatul fiecărui imigrant și refugiat sunt unice: unii găsesc deziluzie și disperare, în timp ce alții descoperă speranța și pacea. Cel mai frecvent rezultat este modul în care evoluează definirea casei și familiei. Astfel, tânărul nostru imigrant senegalez află că acasă nu este pur și simplu locul în care s-a născut, ci cel care îl acceptă necondiționat; iar familia nu înseamnă doar oamenii care ți-au dat viață, dar și cei care au dat sens vieții tale.
În concluzie, The Life Ahead vorbește despre universalitatea noastră și despre misiunea noastră comună: să iubim și să fim iubiți.”

 

CE SPUNE SOPHIA LOREN DESPRE CEL MAI RECENT FILM ÎN CARE JOACĂ

Primul lucru care a atras-o pe Sophia Loren la personajul Madamei Rosa din romanul lui Romain Gary a fost tenacitatea și compasiunea de care dă dovadă personajul. „Sunt mereu în căutarea poveștilor frumoase pe care să le împărtășesc. Când dai de un personaj atât de uimitor precum Madame Rosa, care vine dintr-o carte atât de celebră a îndrăgitului Romain Gary, e o ocazie pe care nu am vrut să o ratez”. Odată cu această producție, Sophia Loren – un reper al ecranului italian din epoca de aur a cinematografiei – a revenit pe ecran după un deceniu departe de filme și de platourile de filmare.

 

UȘA CARE S-A BLOCAT I-A ADUS ROLUL LUI IBRAHIMA GUEYE

Marea provocare pentru echipa filmului a fost să găsească tânărul actor potrivit pentru a juca rolul lui Momo, iar Ponti a vrut să se asigure că au găsit un copil care să fie și musulman, și imigrant în Italia. Regizorul și echipa sa au văzut în jur de 350 de copii care au dat audiție pentru rol, dar l-au ales chiar pe primul băiat care se prezentase la casting. Abilitățile de improvizare ale lui Gueye l-au făcut să fie remarcat. La casing o ușă s-a blocat, dar micul actor a găsit imediat o soluție artistică. „Când a intrat, ușa s-a blocat. Orice alt copil ar fi înghețat atunci, pentru că lipsa de experiență și-ar fi spus cuvântul, dar el a folosit acel accident în scenă. A împins-o și a spus: Uau, trebuie să repari ușa!”, spune Ponti, care adaugă; „M-am gândit imediat: „Oh, e amuzant. El este actor; are instinctul de actor.”

 

COPILUL CARE VORBEȘTE LIMBA ROMÂNĂ

Ponti a folosit audițiile pentru a găsi și un tânăr actor care să joace rolul lui Iosif, băiatul liniștit și fără mamă pe care Rosa îl are în grijă. Regizorul și-a restrâns opțiunile la patru actori pentru cele două personaje, Momo și Iosif, apoi i-a trimis într-o tabără intensivă de patru săptămâni cu un instructor de actorie pentru a-și îmbunătăți abilitățile.

„Când distribui pe cineva într-un rol, îi încredințezi sufletul personajului”, spune Ponti. „Momo este ADN-ul emoțional al producției, mai ales în a doua jumătate a filmului, pentru că are o inimă imensă. Ibrahima s-a dezvoltat foarte repede ca actor și, în patru săptămâni, a trecut de la a fi interesant la a fi bun. ” Alăturându-se lui Gueye, Diego Pîrvu, în vârstă de 11 ani, a devenit Iosif. Nu, nu trăiește în România, ci la Roma. Și, da, este român.

Actorul veteran și scenaristul Renato Carpentieri îl interpretează pe venerabilul doctor Coen, cel care îl aduce pe Momo la Rosa; Actorul iranian-italian Babak Karimi îl portretizează pe domnul Hamil, proprietarul magazinului care îl ia pe Momo sub aripa sa; Actrița spaniolă Abril Zamora este în rolul vibrantei Lola, cea mai apropiată confidentă a Rosei; Actorul italian Massimiliano Rossi – în rolul lordului drogurilor subterane Ruspa, care îl recrutează pe Momo.

Pentru a-i face pe tineri nou-veniți să se simtă în largul lor cu veteranii, în special pe Ibrahima Gueye cu Sophia Loren, Ponti a decis să-i aducă pe Ibrahima și pe tatăl său să locuiască în locația de filmare din Bari, Puglia, cu o lună înainte de a începe filmările, în vara anului 2019. Micul actor s-a atașat de celebra Sophia Loren, a cărei carieră a început tot în adolescență, la vârsta de 14 ani. Ponti spune: „La 15 ani, mama era deja foarte pregătită, foarte dornică să facă treaba corect, foarte atentă, foarte responsabilă, iar Ibrahima avea și el acel simț similar al datoriei de a se pregăti, de a se asigura că totul este în regulă, de a se agăța de fiecare cuvânt al regizorului ca să se asigure că interpretează potrivit. A luat totul foarte în serios și cred că asta a admirat mama la el”.

The Life Ahead îi reunește pe Loren și Ponti pentru a treia colaborare de film, după drama Between Strangers din 2002 și scurtmetrajul din 2014 – Human Voice. „Este solicitant să lucrez cu fiul meu, pentru că el vrea întotdeauna să dau valențele pe care știe că le pot da, dar sunt nuanțe greu de dat”, spune Loren. „Și totuși, amândoi știm că, dacă pot ajunge acolo, la acele esențe vom pătrunde împreună într-un loc foarte, foarte special. Și am încredere în el, desigur. Cred că dacă regizorul se uită la un actor din spatele camerei cu dragoste adevărată, cu un angajament adevărat față de ceea ce fac împreună, actorul poate face orice ”.

 

EDOARDO PONTI: „AM VRUT SĂ RĂPIM TREPTAT PUBLICULUI IMAGINEA DESPRE CEEA CE ESTE SOPHIA LOREN”

„Începem cu machiajul Sophiei Loren și cu hainele strălucitoare pe care Sophia Loren le poartă. La începutul filmului este în… nota ei. Încet, pe măsură ce boala personajului a progresat, am vrut să răpim treptat publicului imaginea despre ceea ce este Sophia Loren și să o înlocuim cu o versiune estetică diminuată, estompată ”, explică Ponti.

„Motivul pentru care lucrăm bine împreună este că atunci când suntem în platou, ea nu este mama mea și eu nu sunt fiul ei – este actrița și este doamna Rosa; Eu sunt regizorul. Știu totul despre ea, iar ea știe totul despre mine, așa că uneori trebuie doar să o privesc și ne înțelegem”, spune Ponti.

Relația lor părinte-copil le-a permis, de asemenea, să exploreze realitățile mortalității personajului, Loren făcând cercetări ample și vorbind cu experți medicali pentru a înțelege nuanțele declinului mental. „Momentele pe care am vrut să le fac bine în acest film nu le-am mai făcut înainte în carieră”, explică Sophia Loren. „Acele momente în care Rosa este afectată de unele dintre simptomele tumorii cerebrale, și anume scena de pe acoperiș în ploaie și când își pierde drumul în plantația de măslini au fost solicitante”.

„Când mă întrebi cum am reușit să o conduc pe mama în acele momente, răspunsul este simplu: nu era mama mea; era doamna Rosa”, mărturisește Edoardo Ponti.

Top