Ieșiți din casă și parcurgeți, la pas, un kilometru! Este imposibil să nu vă întâlniți cu o cafenea 5 to go!!! Iată izbânda unui antrepenor român! Știați că 5 to go este un brand românesc? Alegeți-l nu doar pentru că oferă o cafea senzațională, ci și pentru că povestea fondatorului său este excepțională! Radu Savopol își scrie cu succes povestea, ori de câte ori o nouă cafenea ne apare în cale și ne oferă nu doar sursă de inspirație, ci și locuri de muncă pentru sute de români. Deci, când ieșiți la o cafea?
– Sunteți arhitect și designer de interior. În profesia aceasta, se bea multă cafea?
Sunt designer de interior și îmi place să beau cafea. Mereu, prima cafea este la IBRIK. Beau cafea, dar nu foarte multă – cam trei-patru cafele pe zi!
– În 2015 ați deschis 5 to go. Încheiați atunci o perioadă în care ați fost proprietar de pub și club. În ce măsură v-a ajutat experiența aceea pentru noul concept de afacere?
Experiența HORECA a fost și este plus valoare în această dezvoltare. HORECA nu se învață la școală, liceu sau facultate, trebuie să ai experiență, să treci prin toate departamentele, trebuie să cunoști toate secretele acestui domeniu! Cred că fără această experiență nu aș fi putut ajunge atât de repede la acest nivel!
– Ați declarat că ați deschis 5 to go cu disperarea omului care nu mai are succes în afaceri. Dacă nu ar fi mers planul acesta de business, ați fi fost angajatul cuiva, acum?
Am spus că „sărăcia este mama inovației”! Eram plafonat, eram blocat într-o afacere care funcționa greu, cu chirii mari și lipsă de perspectivă! Nu cred că mă angajam, probabil că reduceam afacerea cu pub-ul la nivelul la care am pornit-o, în 2001 – un spațiu mic, cozy și cu randament mare al profitului. Avem o bază de clienți care ar fi venit oriunde după brand și după echipa Old Nick!
– Lanțul de cafenele 5 to go a ajuns, la finalul anului 2018, la 80 de cafenele, dintre care 75 operate în sistem de franciză. Sunteți mulțumit de această performanță? S-au schimbat cifrele, de atunci?
La sfârșitul anului 2018, ajunsesem la 100 de cafenele, 95 de operaționale și altele în amenajare! Franciza te ajută mult, dar are și multe minusuri care nu se văd și nu se vor vedea. Însă aceasta este rețeta unei dezvoltări sănătoase și rapide. În România nu poți face lucrurile să funcționeze decât prin implicarea celui care investește în bussines, zi de zi! Așa lucrurile vor merge bine, se vor dezvolta afaceri de familie și vom crea o nouă zonă de confort pentru cei care vor să muncească în România! Cifrele cresc, avem opt locații deschise în opt săptămani!
– Ce înseamnă, de fapt, 5 to go? O cafea în 5 minute?
5 to go a fost conceptul creat în jurul cifrei 5: orice – 5 lei. Aproape trei ani, orice a costat 5 lei! Și acum, meniul de bază este tot 5 lei, dar am ieșit din fix price prin multiplicarea lui 5. A fost o idee extraordinară, care a dat o altă dimensiune business-ului! Dacă am sta 5 minute pentru o cafea, am închide repede business-ul; ar fi posibil doar dacă am avea o doadă de zece persoane!!!
„TO GO ESTE O NECESITATE, NU UN MOFT”
– Oamenii contestă fast-foodul, dar consumă produse fast-food. Ne alintăm cu cafelele italienești servite pe îndelete, dar cumpărăm cafeaua pe care o putem lua cu noi, în grabă. Cum vă explicați?
Este un trend în zona de fast-food, de coffe to go și la alte servicii „to go”. Dacă observați, multe companii folosesc acum expresia „to go”, este o necesitate, nu un moft! Totul este mult mai rapid, mai dinamic! Italienii au alte tabieturi – espresso la bar și la reverede, este tot o zonă rapidă, și la ei. Poate francezii să fie mai pe socializare, dar la ei cafeaua nu este un punct forte! La pranz, poate și italieni savurează un cappucinno, dar noi, românii, în zona de cafea, suntem mai mult pe influența din UK!
– În 2018 ați deschis 33 de cafenele și ați închis una, din pricina prețului prea mare pentru chirie. Pare o explozie 5 to go. Aveți timpul și resursele necesare astfel încât fiecare cafenea deschisă să fie organizată în detaliu? Cum poziționați balanța calitate-cantitate?
Ritmul a fost impus de business – când am simțit că este bine să accelerăm, am accelerat! Pare o explozie deoarece nu exista așa ceva la noi – erau doar automate de cafea, care te făceau să cumperi cu un leu sau cu doi lei. Nu exista businessul de proximitate pentru zona „cafea to go” de calitate, la un preț corect. Asta m-a făcut să fiu din ce în ce mai determinat! La ultima conferință la care am fost invitat, în sală erau 150 de persoane din cadrul multinaționalelor. Am întrebat câți au în drumul lor sau la biroul lor o locație 5 to go. Peste 80 la sută au ridicat mâna și au spus că au 5 to go în drumul lor. Cam asta înseamnă proximitate și viziune asupra unui business făcut cu dăruire, cu resurse nu foarte mari și fără un gigant internațional în spate!
„ÎMI PLACE CEEA CE TRĂIESC ACUM!”
– 5 to go este un business de câteva milioane de euro. Vă simțiți bogat?
Nu, mă simt mulțumit și împlinit când merg la o nouă deschidere și văd că oamenii intră cu plăcere și cu bucuria că s-a deschis 5 to go lângă casa lor sau lângă biroul lor! Îmi place ceea ce trăiesc acum!
– Beți și cafea de la Starbucks?
Da, îmi place să stau să simt pulsul lor și mă stimulează și mă provoacă ce fac ei pe plan mondial și cum se duc în toate direcțiile, cu toate că sunt numărul unu!
– Ați copilărit în Rahova. Părinții dvs stau și acum acolo. Sunteți econom sau, pur și simplu, vă place viața la bloc?
Da, părinții stau acolo, în Rahova, iar eu am crescut acolo până la șapte ani. Apoi m-am mutat în Fundeni, la bloc! Îmi place la bloc, dar comunitatea la bloc din ziua de azi nu mai există. Este zero, din păcate! Era altceva în trecut, acum habar nu ai cine stă în stânga sau în dreapta! Acest lucru nu îmi place, nu cred că este bine să fie așa. Casa mea este la Sinaia și stau la bloc, dar acolo este o altă atmosferă! Am devenit mai prudent finaciar, dar econonom nu sunt și nu am fost vreodată!
„ȘIRETURILE AU FOST PRIMUL PAS ÎN ANTREPRENORIAT”
– Mai purtați șireturi colorate? Obișnuiați să le vindeți, în liceu. Aceasta a fost prima idee de business?
Port încălțăminte colorată!!! Șireturile au fost primul pas în antrepenoriat, în anii ’90 – o experiență foarte tare, alături de un bun prieten din copilărie, Matei Marian! După această primă experiență, am făcut șnururi colorate de ochelari, apoi am avut o firmă de puplicitate și, ca fapt divers, am fost primii care am lucrat pentru Mega Image, în 1996-1997, când au venit cu primul magazin pe Șoseaua Mihai Bravu – am furnizat etichete și ecusoane plastifiate pentru ei. A fost, la fel, o experiență unică și cred că prietenul meu a lucrat încă mult timp cu ei, după ce eu am ieșit din firmă.
– Cea mai frumoasă amintire din activitatea de antreprenor?
În acești ani, cele mai frumoase amintiri sunt momentele când văd, dimineața, cum stau omenii la coadă pentru cafea, socializează, vorbesc între ei, se mișcă în ritmul unor melodii din cafenele… Ador să văd paharele 5 to go în cele mai inedite locuri și, mai ales, în zone unde nu suntem prezenți! Cred că o amintire puternică rămâne cea de când am avut campania „Bucureștiul Întreprinzător”, cu Banca Transilvania și am fost pe toate mashurile de pe Bulevardul Magheru!
„AM AVUT BIROURI FOARTE FRUMOASE, PE CARE NU LE AU MULȚI OAMENI DE AFACERI”
– Multă vreme ați lucrat fără birou. Ciudat, pentru un designer de interior… Când și cum ați hotrât că e momentul să aveți un birou?
În trecut, am avut niște birouri foarte frumoase, pe care nu le au mulți oameni de afaceri. Datorită acestui lucru, nu am suferit când am lucrat din stradă sau din cafenele – pofta de a avea un birou spectaculos fusese satisfăcută și știam că nu asta îți oferă confortul sau succesul! În acest business, succesul vine din stradă și de aceea am simțit să fiu prezent acolo! În momentul când echipa nu a mai avut loc într-o cafenea, am luat un birou de 30mp, după care ne-am mutat în actualul sediu din Strada Hristo Botev, Nr 1!
(Prima locație, din Piața Lahovari)
– Pe cine ați invita la o cafea dacă ați ști sigur că nu vă refuză?
Greu răspuns… Beau cafea cu om deosebit cu care mă sfătuiesc constant. Este unul dintre oamenii pe care îi respect foarte mult și care m-au influențat în bine în acest proiect! Aș vrea să stau la masă cu cei patru-cinci jucători mari din zona de cafenele internaționale: CEO Starbucks , CEO Costa Coffe , CEO Dunkin’ Coffee, CEO Tim Hortons. Aș vrea să fiu al cincilea la masa aceasta! Sunt companii care au revoluționat, fiecare în felul ei, vânzarea de cafea pentru acasă și s-au adaptat noilor tendințe!
– Brandul personal este „Radu Savopol, fondatorul conceptului 5 to go”. Ar mai putea fi separate cele două concepte sau vă simțiți legat pentru totdeauna de 5 to go?
E clar că o să rămână acest titlu, dar cred că fiecare fondator de companie își dorește acest lucru – este o carte de vizită, este o recunoaștere a implicării și a succesului în domeniu!