CĂLĂTORIE IMAGINARĂ LA AVIGNON, CU MATEI VIȘNIEC – CONFERINȚA TNB

Care este cea mai scurtă cale să ajungi la Festivalul de la Avignon și să înțelegi pe deplin experiența?! O călătorie imaginară cu Matei Vișniec! Cea mai recentă a fost pe 8 ianuarie 2017.

În timp ce ningea ca în povești peste București, Teatrul Național a avut „cod multicolor” de teatru, instituția fremătând, încă de dimineață, pregătindu-se pentru cele cinci evenimente culturale care s-au desfășurat cu sălile pline. Semn că publicul Naționalului rămâne fidel actorilor, indiferent de cât de greu e… drumul până la teatru! Două dintre evenimentele anunțate l-au avut în prim-plan pe Matei Vișniec, oaspetele de seamă al Naționalului: Conferința „Festivalul de la Avignon, capitala mondială a teatrului” și premiera spectacolului „Angajare de Clovn”, în regia lui Ion Caramitru.

Anunțul prezenței lui Matei Vișniec la București a epuizat biletele pentru conferință. În fața unei săli pline – Sala Mică a Teatrului Național -, timp de două ore, Matei Vișniec a povestit despre experiența sa la Festivalul de la Avignon, din cele trei perspective definitorii ale activității sale, pentru Avignon: cea de dramaturg-autor, cea de jurnalist și cea de spectator avizat.

Amfitrionul întâlnirii a fost Ion Caramitru, și acesta aflându-se în mai multe ipostaze: de Director General al Teatrului Național, de regizor al celei mai recente montări a spectacolului „Angajare de clovn” și de prieten-cunoștință veche a lui Matei Vișniec.

Ion Caramitru a subliniat faptul că a avut inițiativa de a organzia un festival de teatru cu operele celor mai buni dramaturgi români care au succes în lume, însă și-a dat seama că aceste criterii ar fi însemnat să se joace doar Vișniec.

 

Cu acest gând s-a deschis conferința, în timpul căruia Matei Vișniec a convins audiența că Festivalul de la Avignon nu este doar un punct din CV-ul său, ci înseamnă amintiri frumoase și clăditoare pentru numele și renumele său de astăzi. Dramaturgul-poet-jurnalist consideră că Festivalul de la Avignon este unul dintre cele câteva lucruri extraordinare care i s-au întâmplat, pentru că a fost prezent în acest nucleu al teatrului încă din ’90.

Cu legătură la acea perioadă, jurnalistul din personalitatea sa a ținut să definească „actorul independent” și rolul economic al culturii pentru o națiune. Festivalul de la Avignon, acestă Meca a teatrului francez și nu numai, reușește să convingă, anual, mii de oameni să încerce experiența unei „vacanțe culturale”. „Francezul are o vorbă: «Nu vă bronzați în mod idiot»”, glumește Vișniec, teleportându-ne pe toți într-un spațiu în care condițiile hoteliere pentru toate buzunarele se asortează cu cele teatrale – și acestea, de asemenea, pentru toate categoriile de public.

Apoi, după un tur prin alte asemenea oaze de cultură și de înflorire economică din Europa, Vișniec a revenit cu povestea la Avignon, amintindu-și cum se mobilizează o echipă pentru câte un proiect cultural: de la cântărirea cu prudență a spațiului închiriat, până la alcăturiea repertoriului… de la analiza-fulger a celui căruia îi oferi un pliant din sutele de flyere tipărite, până la felul în care atragi sponsorii…

Avignon înseamnă și descoperire: actorii descoperă regizori, regizorii caută piese, autorii se lasă descoperiți.

Avignon înseamnă Secțiunea IN și Secțiunea OFF.

Avignon înseamnă provocări: a afișelor – cu Musonul care le dezlipește, a actorilor cu spațiile diverse, în funcție de care trebuie să-și adapteze vocea, a publicului în fața zecilor de opțiuni culturale desfășurate simultan… și tot așa.

Din nou a revenit Jurnalistul Vișniec, cu acordul Dramaturgului din sine, explicând fenomenul descentralizării culturale și a investițiilor în cultură. Ba chiar a celor de imagine – cazul politicienilor!

Matei Vișniec i-a prezentat publicului și pe Andreea Știliuc (realizator) și Relu Tabără (operator imagine), care, împreună cu Dragoș Brehnescu (montaj) au adus publicului Festivalul de la Avignon în imagini, nu doar în imaginație. De remarcat a fost faptul că publicul care a înfruntat ninsoarea pentru a-i fi aproape lui Matei Vișniec a fost public avizat, cunoscător și iubitor de teatru, care a pus întrebări pertinente.

Fenomenul Avignon este în creștere. An de an, sunt prezentate acolo mai multe spectacole. Matei Vișniec a mărturisit publicului că, după 25 de participări, ar trebui, poate, să se gândească cum să-și „scrie” retragerea din această experiență. Însă tocmai efervescența din ochii săi, atunci când vorbește de Avignon, ne-a făcut pe toți să fim siguri că-l vom găsi pe „Vișniec al nostru”, și anul acesta, între 6 iunie și 26 iulie, tot la Faimosul Festival.

Top