
S-a născut în Ucraina, a trăit în Rusia și cântă la Viena. Cam așa arată, pe scurt, povestea Mariei Nazarova. Soprana spune că și-a dorit dintotdeauna să facă performanță în muzică, iar Opera din Viena este un vis devenit realitate. Vorbește rusă și germană, însă, prin muzica ei emoționează fiecare spectator! Vă invit să o cunoașteți pe Maria Nazarova!
- Te-ai născut în 1988, în Dnipropetrovsk – unul dintre cele mai importante orașe din Ucraina. Cum au fost anii copilăriei tale și cum este situația de acolo în prezent, pentru tine? Știm cu toții despre situația politică a acelei zone. Cum e când te întorci acasă, cum e viața familiei tale?
Da, m-am născut în Dnipropetrovsk, dar am crescut la Moscova. Familia mea s-a mutat în Rusia când aveam trei ani. Pe lângă sângele rusesc, am rădăcini ucrainene și evreiești, din partea mamei. Nu sunt interesată de politică și nu prea știu unde se află adevărul cu exactitate, dar sunt deranjată de situația care se petrece între Rusia și Ucraina. Este foarte înfricoșător că cineva stârnește oamenii înfrățiți – care sunt asemănători prin originile lor, prin istorie și prin sânge – unii împotriva celorlalți. Sunt certuri în unele familii, între rude, iar acest lucru distruge prietenii. Tot ce se întâmplă este foarte trist. Este foarte greu pentru mine să am o părere personală, atâta vreme cât acum locuiesc la Viena. Din cauza acestui lucru, cred că orice aș spune ar părea ca fiind opinia altcuiva. Nu privesc situația în întregul ei, nu am televizor și nu citesc știrile, de aceea nu pot analiza situația și mă țin departe. Locuiesc în Austria de șase ani și mai am rude în Ucraina. Ultima dată am fost în Dnipropetrovsk în 2008.
- Aveai doar patru ani atunci când ai început să studiezi muzica – ai luat lecții de pian și canto. Cine a decis că ești talentată și cui îi datorezi începuturile tale muzicale?
Când eram mică, mama m-a auzit cântând și și-a dat seama că am o voce clară și senină și, de asemenea, ureche muzicală. Așa că s-a hotărât să mă înscrie să studiez muzica. Nu știu de ce și cum, dar încă din copilăria mică am decis că voi fi clasiciană, că mă voi dedica muzicii clasice. Îmi plăcea să studiez și făceam acest lucru cu seriozitate. Întotdeauna am simțit că muzica va fi sensul vieții mele și că o să fac doar acest lucru.
- Când ai intrat la Russian Academy of Theatre Arts, din Moscova, aveai 17 ani. Cum te-au influențat, peste timp, originile rusești și cunoștințele dobândite acolo?
Întotdeauna mi-am dorit să studiez peste hotare. Am înțeles că vocea mea de coloratură se potrivește mai bine pentru repertoriul european, decât pentru cel rusesc. La început, plănuiam să studiez la Hamburg, cu un profesor foarte renumit, dar documentele nu mi-au fost acceptate, pentru că diploma de la GITIS nu era gata. Așa că m-am reorientat către Salzburg University of Mozart, instituție pe care o absolviseră deja doi dintre prietenii mei.
- Pe care dintre premiile internaționale le consideri cele mai importante din cariera ta?
A fost foarte importantă câștigarea competiției din Portofino, din vara anului 2015, unde președintele juriului a fost directorul Operei de Stat din Viena, care, astfel mi-a auzit potențialul.
- Conform repertoriului tău, se poate spune că ești fan Mozart. Care este strategia ta în alegerea lucrărilor pe care le interpretezi? Care este rolul în care ești invincibilă acum și ce pregătești pentru viitorul apropiat?
Iubesc muzica lui Mozart, dar nu este el compozitorul meu favorit. Am știut dintotdeauna că vocea mea se potrivește cu muzica lui Mozart și că abordarea acestui repertoriu ar fi o școală bună. Sunt multe roluri potrivite vocii mele în lucrările sale. Se presupune că, dacă interpretezi Mozart, îți poți controla vocea. Cred că rolul meu cel mai bun acum este Oscar din „Un ballo in maschera”. Alte două ar fi Marie din „La fille du regiment” și Zerbinetta din „Adriane of Naxos”. Pentru viitor, pregătesc Zerbinetta și Nanetta din „Falstaff”.
- Ești soprană de coloratură. Cât de greu este să ajungi să ai succes în 2016, când managementul artistic pare atât de legat de agențiile mari de impresariat?
Sunt o mulțime de cântăreți buni acum și, așa este, în teatrele de operă este o luptă la nivelul agențiilor care au legături puternice. Cred că rolul important vine și prin șansă și noroc – așa s-a întâmplat cu mine. Tineri, frumoși, senini, originali și stăpâni pe aptitudinile lor, cântăreții sunt în vogă acum. Ar trebui să aibă voce bună, tehnică, apariție scenică, talent actoricesc și abilitatea de a face spectacol. Înainte, frumusețea vocii și tehnica vocală erau pe primul loc, acum sunt doar o parte din componente.
- Ești reprezentată de o agenție sau îți manageriezi singură cariera?
Da, acum am devenit membră a unei agenții faimoase, lucru nou pentru mine, de la care am mari speranțe. Înainte nu aveam un agent, iar toate contractele mele de început cu teatrele de operă au pornit în urma unor audiții la care am participat alături de mulți alți cântăreți.
- Unele dintre cele mai importante scene din cariera ta sunt Wiener Staatsoper, Bolshoi Theatre – Russia, Vilnius City Opera. De la care ai cele mai frumoase amintiri?
Opera de Stat din Viena a fost întotdeauna visul meu cel mare. Acum este casa mea dragă. Port un mare respect acestui teatru de operă și mă consider fericită să pot cânta pe această scenă minunată. Experiența mea de la Bolshoi Theatre, la Moscova, a fost, de asemenea, foarte importantă. Nici nu visam să pot cânta vreodată acolo, așa că rămâne unul dintre cele mai importante repere din viața mea. A fost cu adevărat o sărbătoare să cânt acasă, pentru mine – care am plecat să fac carieră în străinătate. Astfel m-au putut asculta rudele, prietenii, profesorii, care nu au putut călători peste hotare ca să vină la spectacole. Au venit cu toții! De asemenea, și apariția mea la Vilnius a fost importantă – prima mea experiență de amploare într-un rol principal. Experiență pe care nu o să o uit!
- Ești frumoasă. Cât contează acest lucru într-o carieră în operă, în prezent?
Cred că cel mai important lucru este să fii tu însăți.
- Pe care personalitate artistică o admiri cel mai mult?
Admir mulți cântăreți pe care nu îi voi enumera pentru că am avut onoarea de a cânta pe aceeași scenă cu unii dintre ei, în anumite producții, și nu aș vrea să creez clasamente. Dar trebuie să spun că, la începutul carierei mele am fost foarte inspirată de Natalie Dessay. Mi-am îndreptat atenția către repertoriul ei, alegându-l pe al meu.
- Ce regizor de operă te-a inspirat cel mai mult?
Luchino Visconti, Franco Zeffirelli, Laurent Pelly, Tim Burton, David Lynch.
- Ce părere ai despre versiunile moderne ale spectacolelor de operă?
Sunt multe interpretări interesante și cu stil ale operelor. Însă sunt și montări care, de dragul divertismentului, nu se potrivesc nici cu muzica, nici cu povestea – nu sunt artă și chiar deranjează.
- Care este următoarea scenă importantă pe care îți dorești să cânți?
Îmi doresc să cânt la Metropolitan Opera din New York!
- Care este scena unde vrei să rămâi?
Vreau să rămân la Viena. Și, bineînțeles, și la Bolshoi.
- Te-ai gândit să faci și altceva decât operă?
Nu, nu m-am gândit vreodată să fac altceva. Dar mi-ar plăcea să predau muzica și să duc această tradiție mai departe. Mi-ar plăcea, de asemenea, să fiu agent sau regizor.
- Ai cântat vreodată și alt gen?
Am cântat operetă și musical.
- Ai 28 de ani. Cum te vezi la 30?
Îmi doresc să mă căsătoresc, vreau copii. La 30 de ani vreau și să cânt mai bine!
—————————————————————————
[En]
She was born in Ukraine, grew-up in Russia and now she sings in Vienna. This is, in a couple of words, the story of Maria Nazarova. Soprano says that she always wanted to be a music professional and that the Vienna State Opera is a dream come true. She speaks Russian and German, but through her music she touches every spectator! I invite you to meet Maria Nazarova!
- You were born in 1988 in Dnipropetrovsk, which is one of the most important cities in Ukraine. How were the years of your childhood and how is the situation nowadays there? We all know the political issues in that part of the world. How is now when you are back home? How is your family there?
Yes, I was born in Dnepropetrovsk, but grew up in Moscow. My family moved to Russia when I was three years old. Besides Russian blood, I have Ukrainian and Jewish blood on my mother’s side. I am not interested in politics and do not know where the truth really is, but I am very frustrated by the situation which is happening between Russia and Ukraine. It’s very scary that someone deliberately sets the brotherly people who are similar in origin, history and blood against each other. There are quarrels in some families between relatives and it also destroys friendships, all this is very sad. It’s very difficult for me to have my own opinion about all this situation, staying here in Vienna. In this case, I think it will look like someone else’s opinion, I do not watch the situation as a whole, do not have television and not read the news, that is why can not analyze the situation, so stay away. I live in Austria for the past 6 years. I still have relatives in Ukraine. I’ve been to Dnepropetrovsk in 2008.
- You were only 4 years old when you started studying music: piano and voice lessons. Who decided that you are talented and to whom you owe your musical beginning?
When I was a child, my mother heard that I had very bright and sonorous voice and a good ear, so I was sent to study music. I do not know why and how, but I decided in my early childhood, that I would be only classical singer. I liked to study music and was very serious about this. I always had the feeling that the music would be the meaning of my life and I would do just that.
- You entered the Russian Academy of Theatre Arts in Moscow when you were 17 years old. How did the Russian roots and knowledge influenced your career after time?
I always wished to study abroad. I understood that my coloratura voice was better for European repertoire, than for Russian. At first I planned to study in Hamburg with a very famous teacher, but my documents were not accepted, because my diploma from GITIS was not ready, and by coincidence with one of my friends for the company I went to enter the Salzburg University of Mozart, where two of my friends already learned.
- Which international prizes do you consider the most important ones in your career?
Winning at the competition in Portofino in summer 2015, where the head of jury was the director of Vienna State Opera, and he heard my potential.
- From your repertoire, I could see that you are a fan of Mozart. Which is your strategy in choosing the repertoire? Which is your invincible role now and what do you prepare for the near future?
I love the music of Mozart, but he is not my favorite composer. I always knew that Mozart’s music suited to my voice and it would be a good school for me. There are many roles for my voice in his operas. Assumed that if you can sing Mozart, you are able to control your voice. I think my invincible role is Oscar from “Un ballo in maschera”, and will be Marie from “La fille du regiment” and Zerbinetta from “Ariadne of Naxos”. For near future I am preparing Zerbinetta role and Nanetta role from “Falstaff”.
- You are a coloratura soprano. How difficult is it to become a famous singer in the year 2016, when the artistic management seems so linked to those important artistic agencies?
There are a lot of good singers now, and indeed, in the theaters it’s some struggle at the level of agencies who have strong connections. I suppose that the important role is for chance and luck, so what exactly happened with me. Young, beautiful, bright, original and owning all the necessary skills, singers are in vogue now. They should have good voice, technique, bright appearance, acting skills and the ability of making the show. Previously, the beauty of voice and voice technique was on the first place, but now it is one of the components.
- Are you represented by an agency or do you manage your career by your own?
Yes, now I became a member in one very famous agency, new for me and I feel very hopefully for it. Previously, I had no agent, and all my first contracts in opera theaters turned itself from general auditions along with other singers.
- One of the most important theaters in your career are Wiener Staatsoper, Bolshoi Theatre of Russia, Vilnius City Opera. From which do you have the best memories?
Vienna State Opera was always my big dream. Now it’s my sweet home. I have a very reverent attitude to this theater and I am a very happy person to sing here on this great stage. My performance in The Bolshoi Theater in Moscow was also very important for me. I couldn’t dream about singing there one day, it was so unexpected and become one of the greatest events in my life. To sing in my hometown, for me, who went abroad for making career there, and for all my relatives, friends, teachers, who do not have an opportunity to hear me alive, it was a real celebration! All of them came! My appearance in Vilnius was also a special event in my life. It was my first big experience on stage with the orchestra in a leading role, and I will never forget it.
- You are beautiful. How important do you think is the image in the opera career nowadays?
I think that the most important thing is always to be yourself.
- Which artistic personality do you admire the most?
I admire so many singers, whom will not enumerate, because with some of them I have the honor to sing on the same stage in the same performances. But I would like to emphasize that when I was a beginner I was very inspired by Natalie Dessay. I focused on her the repertoire choosing mine.
- What director inspired you the most in your career?
Hope to remember the main ones: Luchino Visconti, Franco Zeffirelli, Laurent Pelly, Tim Burton, David Lynch.
- What do you think about the modern versions of the opera shows?
There are many stylish and interesting interpretations of operas, but sometimes many of the others are not so successful in my opinion. They are contrary to the music and the story only for entertainment, but not for real opera art and it it is very annoying.
- Which is the next important scene you wish for?
I want to sing at the Metropolitan Opera in New York!
- Which would be the place of your dreams, a theater in which you wish to remain?
I want to remain at Vienna. And, of course, at Bolshoi.
- Have you thought about doing something else than opera?
No, I have not even thought about doing something else. But I would like to teach music and to keep this tradition going on. I would also like to be an agent or director.
- Have you ever sang something else?
I sang operetta and musical.
- You are now 28 years old. How do you see yourself at 30?
I wish to get married, I want children. At 30 I wish to sing better.