Poveștile au călătorit prin timp, epocă după epocă, înflorind lumi din ce în ce mai colorate. Bătrânele basme au îmbrăcat haine noi, ori de câte ori s-a găsit un povestitor care să le scuture de praf magic și să le readucă în atenția copiilor. Astfel, vechile povești, care aveau doar cuvinte speciale, au primit… efecte speciale. De la lumile imaginate de Frații Grimm, la cele zugrăvite de Walt Disney, personajele fantastice au fost prietenii de nădejde ai copiilor din toată lumea. Și cea mai săracă copilărie are nevoie de povești!
Provocarea cea mai mare pentru făuritorii de spectacole destinate copiilor, este să țină pasul cu imaginația lor, încurajată de toate cele văzute în lumi păstrate pe pelicule 3D și câte și mai câte! În anii copilăriei de la începutul perioadei ’90, cataloagele de la marile magazine de peste hotare, erau „cărți de povești” ilustrate pentru copiii României, mereu cu vise colorate, dar cu realitate rămasă-n urmă. Apoi, de la an la an, artiști iscusiți ai țării noastre au recuperat decalajul, astfel încât și copiii României s-au aliniat Copilăriei din țările dezvoltate. Iar România a învățat să fie din ce în ce mai pricepută la povești și basme!
Oferta de entertainment pe care țara noastră o are pentru cei mici, este din ce în ce mai generoasă. Cu toate acestea, puține sunt locurile care îmbină tradiția cu modernitatea și care știu să traducă vechile tradiții în limbajul de astăzi.
Opera Comică pentru Copii este un astfel de loc!
Povestea începe încă din foaier – aranjat mereu altfel, ca o introducere în lumea poveștii de pe scenă. Instituția are în repertoriul curent un număr record de spectacole, care-i invită pe cei mici, aproape de la o zi la alta, la povești din ce în ce mai iscusit realizate, încât mă întreb, după reușita spectacolului total, ce-și mai propune instituția?! Și în cât timp vor reuși celelalte instituții de gen să devină concurență pentru OCC.
„Spectacolul total” pentru cei mici este acum „Micuța Dorothy”, de Marius Țeicu, în regia Antoanetei Cojocaru. Pentru Opera Comică pentru Copiii, acesta este doar cea mai recentă premieră de la Sala Mare – întrucât Sala UnderGrant și Salonul Mozart deja concurează la capitolul „titluri noi”.
Am văzut musicalul, de vreo zece ori, în toate distibuțiile pe care creatorii săi le-au gândit să le prezinte publicului. De fiecare dată am descoperit valențe noi în acest spectacol al cărui coloană sonoră te urmărește câteva zile, rămânându-ți întipărită în minte. Este realmente magic spectacolul care s-a construit peste muzica lui Marius Țeicu, piese cu ani buni mai în vârstă decât momentul din care Opera Comică pentru Copiii a început să înflorească.
Musicalul urmărește povestea „Vrăjitorul din Oz”, scrisă de L. Frank Baum. La Opera Comică pentru Copii, fiecare personaj se prezintă printr-o melodie cu potențial de hit. De fapt, de la primele acorduri ale spectacolului, publicul începe să aplaude și continuă, odată cu fiecare moment muzical. Nu lipsesc efectele speciale, costumele colorate și noi, și nici decorurile de poveste.
Dorothy, Țic-Țic (Cățelul Toto), Sperie-Ciori, Tini (Omul de Tinichea) și Papanaș (Leul cel laș) sunt eroii care, ajutați de Zâna Albă și de spiridușul Șiretlic, reușesc să o învingă pe vrăjitoarea Zug-Zag și să-l cunoască, cu adevărat, pe Oz, călăuziți de Povestitor. Însă feeria de pe scenă nu încape în cuvinte!
La conferința de presă de după premiera spectacolului „Micuța Dorothy” de la Opera Comică pentru Copiii, conferință la care au participat copiii jurnaliștilor… culturali, una dintre fetițe a punctat: „În povești, există zâne mici și zâne mari. De ce, de cele mai multe ori, zânele sunt mici?”. Iar răspunsul regizorului Antoaneta Cojocaru ar trebui să-i tragă de mânecă, mai ales pe părinți: „Pentru că, de multe ori, nu știm noi să le vedem!”.
Acum douăzeci de ani, vedeam la un teatru pentru copii povestea lui Guliver în Țara Piticilor, un spectacol realizat pe muzica lui Marius Țeicu. Și acum cânt din memorie melodia laitmotiv a piesei… Am avut bucuria de a fi aproape de „Micuța Dorothy” la filmările spectacolului și la montajul clipurilor care vă așteaptă în foaier. Tocmai de aceea vă asigur că veți pleca de la Opera Comică pentru Copii fredonând (cel puțin) „Cărare, cărare, bătută de soare / Cărare frumoasă, din piată lucioasă, Du-ne tu în depărtări, / Du-ne către alte zări!”…