Întâlnirile JTI (sau „Întâlnirile Gildei Lazăr”, cum sunt ele cunoscute în spațiul cultural) – au ajuns, anul acesta, la cea de a XVII-a ediție – pe 7 și 8 octombrie la Teatrul Național din București. Invitații acestei Întâlniri au fost Mats Ek, Ana Laguna, Susanne Linke, Dominique Mercy, care, împreună, au însemnat Quartet Gala. Producător: Fundația Art Production.
Astfel, patru legende ale dansului contemporan s-au întâlnit cu publicul din România pentru a propune patru momente coregrafice îmbogățite de maturitatea în expresivitate a dansatorilor. Spectacolul a însemnat și o sărbătoare a dansului fără vârstă. Prin modul în care știu să stea pe scenă, prin bucuria și firescul pe care le pun în dans, acești dansatori au prezentat o altă perspectivă asupra vieții – vârsta e un număr, iar însemnătatea ei o dăm noi înșine.
Primul moment a fost „Acel băiat cu ziarele” – dansator: Dominique Mercy
Dominique Mercy – 65 de ani a colaborat, din 1965, cu Grand Theatre din Bordeaux, iar apoi, din 1968, cu Ballet Theatre Contemporain din Amiens. În 1972 a întâlnit-o pe Pina Bausch, iar un an mai târziu a intrat în compania sa de dans. În 2001 a fost decorat „Cavaler al Ordinului Artelor și Literelor” și a primit Premiul Bessie la New York, în 2002. În 2014 a fost decorat „Cavaler al Ordinului Legiunii de Onoare. Coregrafia momentului le aparține lui Pascal Merighi și lui Dominique Mercy, fiind puternic amprentată de mult-așteptatul „Bauschism”. Un plus de expresivitate l-a adăugat tocmai cuvântul, folosit ca prelungire a expresiei prin dans.
Al doilea moment al spectacolului a fost „Cartoful”, în coregrafia lui Mats Ek (70 de ani), cel care a și dansat împreună cu Ana Laguna (60 de ani), cea pe care o consideră soția și muza sa.
„Cartoful” este un dialog între o Ea și un El, de mult timp împreună. Când ludic, când plin de simboluri, acest moment coregrafic a transmis, dincolo de dans, emoția interpreților de a fi împreună pe scenă. Mats Ek a fost producător la Teatrul Marionette și Teatrul Dramatic Regal – Stockolm. În 1973 era dansator la Cullberg Ballet, iar din anul 1976 a devenit coregraf. A fost dansator la Opera din Dusseldorf, Germania și la Teatrul de Dans din Olanda, Den Haag. Între 1981-1993 a fost Director Artistic al Cullberg Ballet. Anna Laguna a debutat la 19 ani în cadrul Cullberg Ballet din Stockolm, condus de Birgit Cullberg și, mai târziu, de Mats Ek. A dansat și la Nederlands Dans Theater, condus de J. Kylian. În 1993 a părăsit Cullberg Ballet pentru a se dedica teatrului dramatic ca actriță și dansatoare. Are, printre altele, Premio Nacional de Danza, Cea mai bună interpretare pentru „Giselle”, Premiul Nijinski, Medalia de Merit Cultural, Premiul Cultural Rio Grande și a fost distinsă cu titlul de Profesor Onorific de către Ministerul Culturii din Suedia. A dansat cu Rudolf Noureev, Mikhail Baryshnikov și Pina Bausch.
Programul a continuat cu „Un solo pierdut… cu salutări către Dore” – coregrafia și interpretarea Susanne Linke (71 de ani). Acest moment este un omagiu adus dansatoarei și coregrafei germane Dore Hoyer.
Susanne Linke a fost membru fondator și Director Artistic al Centrului Coregrafic Essen. Din 2001 a continuat să activeze în calitate de coregraf independent pentru companii din întreaga lume.
Ultimul moment al serii i-a adus din nou împreună pe Mats Ek și Ana Laguna, în „Amintirea” – o coregrafie plasată într-un „acasă” simbolic, în care protagoniștii interacționează și cu mobila și accesoriile care, sunt, de fapt, simboluri și amintiri ale vieții lor împreună. Este un „împreună” important atât prin „aici și acum”, cât și prin „atunci”. Fiecare lucru pare că are povestea lui, atent țesută astfel încât să-i implice iremediabil pe cei doi parteneri.
Experiența Întâlnirilor de anul acesta a fost emoționantă atât prin momentele coregrafice cât și prin istoria reprezentată de fiecare dansator în parte. Spectacolul de anul acesta a trecut ca o clipă, aducând cu sine dorința de a-i revedea pe seniorii Cvartetului, dar și curiozitatea de a afla ce ne pregătesc organizatorii pentru anul viitor, când Întâlnirile ajung la… majorat.